For å gå i dybden på plager relatert til kvinner og barn, se meny under.

De fleste som er gravide opplever å få vondt i rygg eller bekken i løpet av svangerskapet. Dette skyldes de mange forandringer i kroppen som oppstår i løpet av 40 ukers svangerskap. Smertebildet varierer, men mange føler at det går utover jobb og dagligdagse aktiviteter, og har behov for behandling og veiledning. Bekkenløsning, ryggsmerter, bekkenlåsning, hodepine og nakke– og skuldersmerter, er noen av de vanligste plagene gravide opplever gjennom svangerskapet. Behandling hos kiropraktor er blitt mer og mer populær for denne gruppen og gravide opplever ofte raskt resultat.

Bekkenlåsning hos gravide

Dette er den mest vanlige plagen som gravide oppsøker kiropraktor for. Ofte blir man fortalt av fastlege, fysioterapeut o.l. at det er “bekkenløsning”. Faktum er at de fleste ikke får bekkenløsning tidlig i et svangerskap, men at dette som oftest kommer noe senere, når kroppen begynner å endre form, og vektfordelingen endrer seg; vekten foran øker med voksende mage og bryster. Dette gir økt svai til korsrygg og krumning i brystrygg. Bekkenet vil da måtte “vri seg” ut av normal avlastende stilling for å kompensere for dette. En helt normal og bevegelig rygg vil tåle dette, men dersom et bekken har redusert bevegelse vil dette kunne gi problemer og smerter. Smertene kan være lokalt hvor ledd-låsningen befinner seg, eller videre ned i sete eller lår samt noe oppover i korsrygg. Noen kan også oppleve hofte- eller lyskesmerter. Plagene provoseres ofte av å gå, stå, snu seg i sengen, løfte og bære.

Hvordan diagostiserer vår kiropraktor bekkenlåsning
Bekkenlåsning er en tilstand en kiropraktorene hos Eureka Sandvika ofte ser, diagnostiserer og behandler. Det kreves derimot en meget nøyaktig undersøkelse samt kunnskap for kartlegge slike plager. Kiropraktorer har god kunnskap for å korrigere disse tilstandene. Derfor bør ditt første stoppested for plager under en graviditet være hos kiropraktor. Behandlingen består i å normalisere funksjonen av bekkenet samt øvelser, råd og veiledning. Bekkenet kan også til tider være årsak til problemer videre oppover i systemet som f.eks. brystryggsmerter, smerter i brystkassen, nakke– skuldersmerter og hodepine/migrene.

Vår kiropraktor forklarer viktigheten med behandling
Husk, man kan gå med låsninger i rygg og bekken i lengre tid uten at dette gir symptomer. Dette på samme måte som man går med hull i en tann i mange år før den begynner å verke. Regelmessig sjekk hos kiropraktor under svangerskapet er derfor å anbefale.

Bekkenløsning

Smerter i rygg, bekk eller mot symfysen (skambenet) under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning. Under svangerskapet skilles det ut hormoner (relaxin) som gjør at leddbånd i bekkenringen blir elastisk. Hos noen kvinner kan dette oppleves som smertefullt. Smerten er gjerne relatert til belastning og lokalisert til bekkenleddet og skambein. Utstrålende smerte til seteregion og ben er ikke uvanlig, heller ikke kompensasjonssmerter oppover ryggen til nakke- og skulderregionen. Smertene tiltar i løpet av dagen og forverres ved bevegelse/belastning som å gå, stå, snu seg i sengen, løfte og bære. Symptomene lindres ofte ved ro.

Vår kiropraktor forklarer symptomene på bekkenløsning
Symptomer på bekkenløsning kan være veldig plagsomt, men det er viktig å være klar over at i de aller fleste tilfellene går plagene over kort tid etter fødsel. Bekkenløsning ligner en kronisk forstuelse og vil bli behandlet med samme forsiktighet på Atlasklinikken. Våre kiropraktorer vil finne nærliggende ledd og muskler med feilfunksjoner. Disse korrigeres på en skånsom måte. Råd, veiledning og øvelser er også en del av behandlingen. Vår kiropraktor vil også henvise deg til andre helsedisipliner som fysioterapi, akupunktur eller massasje skulle disse behandlingsformene vise seg å være mer effektiv på dine symptomer.

Nakke- og skuldersmerte hos gravide

Nakke- og skuldersmerter oppstår ofte som et resultat av økt vekt og holdningsforandringer i kroppen. Det er ikke uvanlig at en kiropraktor må behandle kroppen andre steder enn der symptomene foreligger da årsaken kan ligge et annet sted enn smerten utarter seg. Dette for å korrigere og løse problemet med nakke og skuldersmerter – som igjen kan være opphav til hodepine og migrene.

Våre kiropraktorer vil gjennom grundig undersøkelse vurdere og diagnostisere hvor problemet har opphav for deretter behandle årsaken. Treningsøvelser samt råd og veiledning er også sentralt i behandlingsforløpet.

Hodepine og migrene hos gravide

Det er flere årsaker til hoderelaterte symptomer som hodepine, migrene og svimmelhet under et svangerskap. Den mest vanlige årsaken er spenninger relatert til holdningsendringer i nakke og rygg p.g.a. vekt- og akseforandringer i resten av kroppen. Hormonelle forandringer kan være en annen medvirkende årsak. Det er da viktig å undersøke nakke- og ryggsøylen og dens nærliggende muskulatur hos kiropraktor for å finne årsaken. Å unngå medikamentell behandling som ofte blir forsøkt ved slike plager, er spesielt viktig under svangerskapet ettersom medikamenter kan ha en eller annen form for bivirkning og bør unngås i svangerskapet og perioden man ammer.

Migrene uten aura bedrer seg under svangerskapet!
Forskning antar at hormonelle forandringene under svangerskapet derav en reduksjon i progesteron og økning i østrogen og endorfinbalansen er medvirkende faktorer til at migrene uten aura bedrer seg under svangerskapet. Aura er en reversert neurologisk forstyrrelse i det sensoriske system, synsfelt og taleevnen, mens noen også opplever kraftsvekkelse i armer. Aura forekommer før migrenehodepinen inntreffer og vanligvis innen 20 minutter. De tre første månedene vil likevel noen oppleve en forverring av sin migrene. Dette skyldes trolig en kombinasjon av morgenkvalme, dårlig appetitt som resulterer i lavt blodsukker samt dehydrering. Skulle du få migrene for første gang under svangerskapet vil denne hodepinen som regel også være med aura. For de kvinner med migrene uten aura som ønsker å bli gravid er det derfor ingen grunn til bekymring, man ser at migrene uten aura avtar i svangerskapet og i noen tilfeller i permisjonstiden etter fødsel.

Migrene med aura forblir uendret under svangerskapet!
Dessverre for noen, viser forskning også at migrene med aura ikke bedrer seg, men holder seg stabilt gjennom hele svangerskapet. Det er sterkt anbefalt å reduserer medikamentell behandling under svangerskap grunnet uvitenhet om økt risiko for barnet gjennom amming. Det kan derfor være hensiktsmessig å oppsøke oss og manuelle behandlingsformer for sin migrene i graviditetsperioden, eksempelvis fysioterapi eller kiropraktikk som har vist seg effektiv gjennom forskning

Hånd-, fot-, og ankelsmerter hos gravide

Dette kan ha ligget latent over lengre tid, eller oppstå under svangerskapet som en følge av vektøkning. Kroppen forandres og økt belastning kan forekomme. Ofte ser man at kroppen oppbevarer mer væske enn vanlig, noe som kan medføre at man blir litt “oppblåst”. Dette fører også til at nerver, muskler og blodårer kan få trangere kanaler som kan resultere i smerter.

Disse smertene kan variere i karakter, noen føler stikkende smerte, nummenhet eller dunkende smerte. Våre kiropraktorer hos Eureka Sandvika vil undersøke problemet for å finne hovedårsaken for deretter å legge opp en behandlingsplan i samråd med deg. Kiropraktoren vil også henvise deg til fysioterapi, akupunktur eller massasje skulle en av disse behandlingsformene vise seg å ha bedre effekt på dine plager.

Vi fokuserer på at du som pasient skal få en helhetlig og optimal behandling tilpasset ditt behov.

Du kan benytte din helseforsikring ved vår klinikk.